fbpx

Élet a home office-on túl,

avagy melyik az az 5 kritikus terület, amire fókuszáljunk a járvány alatt és után? – 1.rész

Mit tudhat meg cikkeinkből?

Ön most az Innogrant Innovációs Magazinban található egyik cikket olvassa online formában.

Reményeink szerint azon túl, hogy betekintést nyerhet egy fejlesztéseket támogató innovációs tanácsadó életébe, számos érdekes kalandra is invitáljuk Önt olyan történeteken keresztül, amelyek kihatással lehetnek az Ön következő fejlesztésére is. 

Esetleg pozitív irányba billentve a mérleget, amelyiknek egyik serpenyőjében a sikeres új termék, míg a másikban egy újabb tucatáru szerepel.

Mindezek mellett pedig szeretnénk Önt megismertetni jónéhány olyan módszerrel és fogalommal is, amelyeket eddig esetleg csak rövidítésben látott, és talán kicsit félt is bárkitől megkérdezni. „Elnézést, nekem mekkora a TRL-em?” vagy „Nem baj, ha gőzöm sincs róla, hogy jó-e, ha kicsi az MVP-m SOM-ja?”. Ezekre és hasonló kérdésekre is igyekszünk Önnek választ adni a kiadványban, de akkor sincs gond, ha maradna még kérdése. Igyekszünk mindre válaszolni, akár személyesen is.

Kellemes időtöltést kívánunk!

Az elmúlt hetekben egyre többet hallani az új koronavírus gazdasági hatásairól,

zuhanó tőzsdék, leállások, tömeges elbocsájtások és teljes iparágak a csőd szélén. Még ha ilyen nagy problémák nincsenek is minden szervezetnél, de úgy tapasztaltuk, hogy már az azonnal megoldandó home office-ra történő átállás is több vállalatnak feladta a leckét, és ezzel kapcsolatban is sorra jelennek meg a segítő szándékú anyagok. 

Feltételezzük, hogy ezekből Önhöz is már számos eljutott, azonban felelős vezetőként vélhetően igyekszik a hétköznapi problémák megoldásán túllátni, és elgondolkozni, hogy melyek lesznek az első kritikus hónapokat követő, fél-egy év főbb feladatai. Hiszen lehet, hogy a járványnak vége néhány hónapon belül, de a hatásai ennél messzebbre fognak nyúlni. Ebben a két részes blogbejegyzésben ehhez kívánunk Önnek segítséget nyújtani 5 kritikus területen, hogy megtalálhassa az Ön számára legfontosabb témákat.

Egyúttal tekinthet erre az új helyzetre úgy is, mint ami próbára teszi a jelenlegi megoldásaikat, amiből lehetőségük lesz tanulni, új megoldásokat kialakítani vagy akár jóból kiválóvá válni. Hiszen a kudarcainkból többet tanulhatunk, mint a sikereinkből és leküzdhetjük azt a hozzáállást, hogy „ami nem romlott el, azt nem kell megjavítani”.

1. Értékesítési stratégia

A vírus hatására az emberek hétköznapi élete jelentősen megváltozott, mely vélhetően nem csupán a járvány ideje alatt, de azt követően is éreztetni fogja a hatását a fogyasztói szokásokon, és fontos, hogy a piacán az elsők között tudjon ezekre reagálni. Az IVSZ legfrissebb, az IKT szektorban végzett kutatása alapján például a koronavírus-járvány következtében már most

a vállalkozások 77%-a tapasztal bizonytalanságot az ügyfelei körében,

holott a válság még el se kezdődött igazán. Ráadásul ez a trend nem is csak hazai piacot érinti, hiszen az Egyesült Államokban a Michigan Egyetem szokásos havi felmérésének eredményei szerint idén márciusban az utóbbi közel fél évszázad negyedik legnagyobb csökkenését mérték a fogyasztói hangulatindexben, bizalomban.

Mit tehetünk akkor?

Becsülje meg a jelenlegi vásárlóit:

Könnyen lehet, hogy az Ön piacán is csökken a vásárlási kedv és az új vásárlók megszólítása meglehetősen költséges tud lenni. Az IVSZ által elvégzett hazai kutatásból az is kiderült, hogy a válaszadók 70%-a számolt be elhalasztott, 28%-a pedig lemondott megrendelésekről már most a válság elején. Ezért is kiemelten fontos, hogy kedvezményekkel, ajándékszolgáltatásokkal, halasztott fizetés biztosításával igyekezzen megtartani jelenlegi vásárlói körét. Ha egy ilyen kritikus időszakban is kitartanak az Önök terméke mellett, valószínűleg elég lojális vásárlóik lesznek, és mellette lehetséges, hogy kevesebbe is kerül az adott kedvezmény, mint az új fogyasztók megszólítása.

Rendszeres piackutatás:

Amennyiben módjukban áll végezzenek rendszeresen piackutatásokat, hiszen lehet, hogy Ön még a régi fogyasztói szokásokra építi a marketing és értékesítési tevékenységeit. Egy mélyinterjús vagy fókuszcsoportos piackutatás segíthet fényt deríteni, hogy milyen fő attitűdök módosultak, amit figyelembe kell vennie. Ráadásul ezek relatíve olcsón elkészíthetőek (például egy 2×5 fős fókuszcsoportos kutatás vagy egy 10 fős mélyinterjú). Tehát megéri piackutatásra erőforrást áldozni, hiszen azáltal, hogy egyes termékek kereslete csökken, másoké megugrik, fontos, hogy tudja, hogy melyik termék promóciójára szükséges költeni, sőt lehet, hogy egy teljesen új termék vagy termékváltozat kidolgozására is szükség lehet.

Belső adatgyűjtés és elemzés:

Függetlenül attól, hogy piacelemzésre tudott-e erőforrást biztosítani vagy sem, javasoljuk, hogy folyamatosan kövessék nyomon a belső adatgyűjtéseiket is (értékesítési számok, panaszkezelés, értékesítői visszajelzések, stb.), hogy versenytársaiknál gyorsabban reagálhassanak a változásokra. Továbbá, hogy időben észrevegyék, ha úgy alakulnak az értékesítési számaik, hogy egy szűk fogyasztói kör, vagy akár egyetlen partner vállalkozás biztosítja a bevételük túlnyomó részét. Hiszen, ha ezt késve veszik észre és valamiért elpártol ez az utolsó jelentős értékesítési láb is, akkor valószínűleg komoly problémákkal néznének szembe. Emiatt javasoljuk, hogy amennyiben a fentiekhez hasonló információkat nem gyűjtik folyamatosan, akkor célszerű mielőbb kiépíteni Önöknél is a legfontosabb információs rendszereket.

2. Erőforrás optimalizálás

A második terület, mellyel vélhetően már foglalkozott, az a belső forrásszerzés; azaz hol éri meg felszabadítható erőforrásokat keresni egy vállalati válságkezelési alap létrehozása vagy a jelenleg kritikusabb feladatok számára. A koronavírus-járvány közvetlen árbevételre gyakorolt hatásáról még kevesebb kutatás született, esetleg a kiemelten érintett iparágakban (pl.: turizmus, rendezvényszervezés, személyes jelenlétet igénylő szolgáltatók), de azt könnyen beláthatjuk, hogy kevés vállalkozás lesz, akire esetleg pozitívan fog hatni. Az viszont egyértelműnek látszik a GVI több, mint 9000 vállalkozás válaszai alapján készült felmérése szerint, hogy

a vállalkozások jelentős többsége,74 százaléka kedvezőtlennek ítéli saját vállalkozása üzleti helyzetét a következő hat hónapra vonatkozóan, 37 százalékuk pedig nagyon kedvezőtlen üzleti helyzetre számít a következő félévben”.

 

Hogyan léphetünk előre ezen a területen?

Termékek priorizálása

Az értékesítési stratégia kapcsán javasolt elemzéseket követően könnyebb meghozni a döntéseket, hogy az esetlegesen lecsökkent kapacitással, mely termékek szorulhatnak háttérbe, felszabadítva kapacitást a jövedelmezőbbek számára.

Nyílt kommunikáció a beszállítókkal

Valószínűleg nem csak Önök cégét érinti majd a válság, így célszerű lehet nyíltan megbeszélni a beszállítóival, mielőtt egyoldalúan drasztikusan csökkentenék vagy visszamondanák a megrendeléseiket. Próbáljanak egy mindkét fél számára előnyös megállapodásra jutni az elkövetkező hónapokra, hiszen a pillanatnyi nyereségnél, spórolásnál fontosabb lehet a hosszú távú fennmaradás és együttműködés.

Adminisztráció csökkentés

A home office-ra történő átállás miatt Önök már vélhetően a vállalkozás adminisztrációját a szükséges minimumra csökkentették, viszont már most megéri átgondolni, hogy ebből az új, költséghatékonyabb működési módból mi az, ami akár a válságot követően tartósan is életképes megoldás lehet. Ezen pont esetében hatványozottan érvényes az, amit a bevezetőben is írtunk, hogy a nehéz időszakok kényszer szülte újításai néha segíthetik azt, hogy jóból kiválóvá váljunk. Azon adminisztrációs rendszerek vagy folyamatok esetében pedig, amiket a járvány miatt leállítottak, de sem a kollégák (belső vevők), sem a partnerek (külső vevők) nem hiányolnak, azokat talán felesleges is később visszaállítani, hiszen csak a költségeinket növelték, de megtérülést nem biztosítottak, hiszen a vevők számára nem jelentettek hozzáadott értéket.

Válságkezelési alap létrehozása

Mint a terület bevezetőjében is sugalltuk, hasznos lehet létrehozni egy pénzügyi alapot, melyből fedezet biztosíthat a válság következtében felmerülő előre nem tervezett kiadásokra, illetve azonnal képesek lesznek megragadni az adódó új üzleti lehetőségeket is. Emellett támogatást is biztosíthat a kollégák számára is a nehéz időszak átvészelésére, ami a vállalati kötődésüket erősíti. Erről bővebben az anti-CEO blogbejegyzésünkben olvashat.

„Co-opetition”

Gondolkozzon a megszokott kereteken túl, és vitassák meg vezetőtársaival, hogy van-e lehetőség valamilyen területen, akár egy versenytárssal együttesen fellépni, aminek eredményeképpen kölcsönösen előnyösebb helyzetbe jutnak és csökkentik a kiadásaikat. Sőt már egy stratégiai együttgondolkodás is hasznos lehet, hiszen mint iparági résztvevők közös hajóban eveznek. Az effajta versengve együttműködés néha jelentős előnyökhöz juttathatják a résztvevő vállalkozásokat, azokkal szemben, akik mindig mindent egyedül próbálnak megoldani.

Amennyiben felkeltette érdeklődését jelen blogbejegyzésünk első része és kíváncsi a további 3 kritikus területre, úgy szeretnénk figyelmébe ajánlani a második részt.

Miről is olvashat a második részben?

Olvasta már
magazinunkat?

Adja meg email címét, és elektronikus formában elküldjük Önnek!

Email címe megadásával és az űrlap kitöltésével Ön hozzájárul ahhoz, hogy email címét az Innogrant Magazin kiküldése céljából kezeljük.

Válaszolunk kérdéseire.
Bármikor.

Forduljon hozzánk bizalommal! Szakértő tanácsadó kollégáink a lehető leghamarabb igyekeznek válaszolni Önnek. 

Vagy írja le üzenetben kérdéseit!